درود بر شما به وبسایت طاهری پلاست خوش آمدید، در این مقاله قصد داریم به کرونا و ریزش مو بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

طاهری پلاست با افتخار در زمینه تولید و فروش عمده برس مو فعالیت می نماید و یکی از شرکت های پیشرو در ایران می باشد. برای خرید عمده برس مو لطفا با ما تماس بگیرید و یا از لینک «سفارش عمده برس مو» برای ثبت سفارش استفاده نمایید.

درباره ریزش مو و کووید-۱۹ چه می‌دانیم

به دلیل انتشار ویروس کرونای جدید، SARS-CoV-2، هم‌اکنون در میانه یک همه‌گیری هستیم. این ویروس باعث شکل‌گیری بیماری کووید- ۱۹ می‌شود.

کسانی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، می‌توانند انواع مختلفی از نشانه‌ها را داشته باشند. ریزش مو، در میان افرادی که از بیماری کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، گزارش شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ، ریزش مو را به عنوان یک اثر بلندمدت بالقوه بیماری کووید-۱۹ در نظر می‌گیرد که هم اکنون تحت بررسی‌های بیشتر قرار دارد.

در ادامه بحث خواهیم کرد آیا ابتلای SARS-CoV-2 می‌تواند به ریزش مو منجر شود، باید به کدام نشانه‌های دیگر توجه کرد و در چه زمانی مراجعه به دکتر نیاز است.


تحقیقات چه نشان داده‌اند؟

گزارش‌های متعددی از ریزش مو به دنبال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در مطالعات موردی ارائه شده است. به همین دلیل تعدّد وقوع آن در یک جمعیت بزرگ‌تر از افراد همچنان ناشناخته است.

تحقیق صورت گرفته در نوامبر سال ۲۰۲۰، نشانه‌هایی از بیماری کرونا را در گروه کوچکی از ۶۳ مشارکت‌کننده مورد بررسی قرار می‌دهد که این نشانه‌ها بعدها نمود پیدا می‌کنند. از ۵۸ مشارکت‌کننده که در این تحلیل مورد بررسی قرار گرفتند، ۱۴ نفر از آنها (۲۴.۱ درصد) دچار ریزش مو شده بودند.

در این مطالعه، زمان متوسط از ظهور نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ تا بروز ریزش موی قابل‌ توجه ۵۸.۶ روز بود.

ریزش مو در پنج نفر از این ۱۴ مشارکت‌کننده برطرف شد. با این وجود، ۹ نفر از مشارکت‌کنندگان همچنان در زمان مصاحبه، با مشکلات ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کردند.


چرا بیماری کووید-۱۹ ممکن است به ریزش مو منجر شود؟

ریزش مو که به دنبال بیماری کووید-۱۹ مشاهده شده است، مرتبط با شرایطی است که تلوژن افلوویم نام دارد. افرادی که به تلوژن افلوویم دچار هستند، ریزش مویی را گزارش کرده‌اند که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد. معمولاً هنگام شانه کردن موها یا حمام کردن، موها به صورت توده‌ای از جای خود در می‌آیند.

اکثر افرادی که به این مشکل مبتلا شده‌اند، دو تا سه ماه پس از رخ دادن محرک اولیه، متوجه ریزش موی قابل توجهی می‌شوند. این موضوع معمولاً تنها نیمی از موهای روی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بین ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد. بعد از این مدت، بیشتر افراد درمی‌یابند که موهای ریخته شده دوباره شروع به رویش کرده‌اند.

این موضوع چگونه به کووید-۱۹ مربوط می‌شود؟ یکی از محرک‌های بالقوه برای تلوژن افلوویم، یک بیماری حاد همراه با تب است. افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، اغلب تب را به عنوان یکی از نشانه‌ها تجربه می‌کنند.

استرس نیز می‌تواند یک محرک بالقوه دیگر باشد. به طور خاص، تجربه یک بیماری شبیه کووید-۱۹ می‌تواند باعث بروز استرس هم به صورت فیزیکی و هم به صورت احساسی شود. در حقیقت، تلوژن افلوویم به دلیل استرس ناشی از قرنطینه شدن نیز در برخی از افراد مشاهده شده است.

سازوکار تلوژن افلوویم چگونه است؟

موی ما مراحل رشد مختلفی را پشت سر می‌گذارد. تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌افتد که یک محرک، باعث توقف رشد حجم زیادی از موهای ما و ورود آنها به مرحله استراحت (تلوژن) می‌شود.

در مرحله تلوژن، موها به مدت دو تا سه ماه رشد نمی‌کنند و پس از آن از پوست سر جدا می‌شوند تا به موهای جدید اجازه رشد بدهند. به همین دلیل است که ریزش موی ناشی از تلوژن افلوویوم پس از طی زمان زیادی از بروز محرک اولیه، مثل یک بیماری یا دوره زمانی استرس‌زا رخ می‌دهد.


ریزش مو به چه معناست؟

هر روزه موهای همه ما به صورت طبیعی می‌ریزند. در واقع، ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز برای هر فردی طبیعی و نرمال است.

با این وجود گاهی اوقات موهایی که دچار ریزش شده‌اند، با موهای جدید جایگزین نمی‌شوند، که این موضوع در نهایت منجر به کم پشت شدن موها و ریزش موی سکه‌ای می‌شود. به چنین چیزی، ریزش مو گفته می‌شود.

ما اغلب ریزش مو را تنها تاثیر گذار بر روی پوست سر می‌دانیم. هر چند که ریزش مو ممکن است در بقیه قسمت‌های بدن نیز رخ بدهد.

عبارت پزشکی ریزش مو، آلوپسی نام دارد.

آیا ریزش مو با موارد شدید کووید-۱۹ ارتباط دارد؟

ممکن است ریزش مو با موارد شدید کووید-۱۹ ارتباط داشته باشد. با این وجود، میزان این ارتباط و سازوکار زیستی پشت این ارتباط در حال حاظر ناشناخته است.

یک مطالعه صورت گرفته در ماه مه ۲۰۲۰، ۱۷۵ شخص را مورد بررسی قرار داد که به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند. محققان مشاهده کردند که تعداد زیادی از این افراد (۶۷ درصد از آنها) دچار ریزش موی آندروژنیک (آلوپسی آندروژنیک) شده بودند. البته باید توجه داشت که هیچ گروه کنترلی در این مطالعه وجود نداشت.

یک مطالعه صورت گرفته در جولای ۲۰۲۰، الگوهای کچلی در ۳۳۶ مرد بستری شده در بیمارستان در اثر کووید-۱۹ و نیز ۱۶۰۵ مرد بستری شده در بیمارستان بدون ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را مقایسه کرد. این‌گونه یافته شد که احتمال مثبت بودن تست کرونای مردانی که شدیدترین الگوی کچلی را تجربه کرده بودند، بیشتر بود.

یک مطالعه جمعیتی صورت گرفته در نوامبر ۲۰۲۰، ۴۳۵۶۵ نفر را در موضوعاتی نظیر میزان ریزش مو، مشکلات سلامتی زمینه‌‌ساز و وضعیت ابتلا به کووید-۱۹ مورد پیمایش قرار داد. یافته‌ها این‌گونه نشان داد که ریزش مو مستقلاً با موارد شدیدتر بیماری کووید-۱۹ ارتباط دارد.

باید تصریح کرد که تحقیقات صورت گرفته در این خصوص در حال حاضر محدود می‌باشد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا ارتباط احتمالی بین ریزش مو و کووید-۱۹ مشخص شود.


شایع‌ترین دلایل ریز مو کدام هستند؟

شایع ترین دلیل ریزش مو، آلوپسی آندوژنیک می‌باشد؛ چیزی که ممکن است آن را با نام طاسی با الگوی مردانه یا الگوی زنانه بشناسید.

این نوع ریزش مو ارثی می‌باشد، یعنی امکان دارد شما آن را از والدین خود به ارث ببرید. آلوپسی آندروژنیک (یا همان ریزش موی آندروژنیک) تدریجاً با افزایش سن شما رخ می‌دهد و الگوهای قابل پیش‌بینی در مردان و زنان دارد.دلایل دیگر ریزش مو می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

دلایل دیگر ریزش مو می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

  • تغییرات هورمونی، شامل تغییراتی که در دوران بارداری و یائسگی رخ می‌دهند، یا تغییراتی که به دلایل شرایط تیروئیدی صورت می‌گیرند
  • مشکلات سلامتی زمینه‌ساز، نظیر آلوپسی آره آتا ، اختلال مو کندن (تریکوتیلومانیا) ، یا عفونت قارچی پوست سر
  • عوامل استرس‌زا، نظیر همان عواملی که در مبحث تلوژن افلوویم مطرح شدند
  • کمبود آهن یا کمبود دیگر مواد معدنی
  • برخی از درمان‌ها یا داروها، نظیر آنهایی که در درمان سرطان، افسردگی و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • رفتارهای مرتبط با اصلاح و رسیدگی به موها که باعث کشیدن بیش از حد مو می‌شوند (ترکشن آلوپسی یا ریزش مو کششی ) یا رفتارهای خشن با مو

چگونه می‌توان ریزش مو را تشخیص داد؟

معمولاً ریزش مو همراه با افزایش سن شما رخ می‌دهد. اما گاهی اوقات ریزش مو می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات سلامتی ناپیدا باشد.

برای تشخیص اینکه آیا ریزش مو به دلیل مسائل مرتبط با سلامتی شما اتفاق افتاده است یا خیر، دکتر ممکن‌ است:

  • سوابق پزشکی شما را بررسی کند، که می‌تواند شامل سوال‌هایی درباره موارد زیر باشد:
    • سوابق خانوادگی
    • مشکلات سلامتی‌ فعلی
    • داروهایی که مصرف می‌کنید
    • نحوه اصلاح و رسیدگی به موهایتان
    • رژیم غذایی شما
  • یک بررسی فیزیکی را انجام دهد، که ممکن است شامل کندن چند تار مو از موهای سرتان باشد تا معلوم شود چه میزان از موهایتان کنده می‌شوند
  • نمونه‌هایی از موی شما را زیر میکروسکوپ بررسی کند
  • یک آزمایش خون انجام دهد که می‌تواند کمک کند تا مسائل مرتبط با سلامتی شما که ممکن است سبب موهای ریزش موهای شما باشد، شناسایی شوند

در ارتباط با ریزش مو چه کاری از دستتان برمی‌آید

چندین درمان بالقوه وجود دارند که ممکن است دکتر شما بر اساس دلیل ریزش موهایتان، آنها را توصیه کند.

اگر یک مشکل سلامتی زمینه‌ای سبب ریزش موها شود، تلاش برای درمان این مشکل ممکن است سبب کاهش سرعت یا توقف ریزش موهای شما شود.

اگر داروهای خاص سبب ریزش موی شما شود، ممکن است دکترتان داروهای شما را عوض کند یا پیشنهاد کند که استفاده از این داروها را برای چند ماه کنار بگذارید.

دکتر شما می‌تواند برای درمان ریزش موی آندروژنیک، داروها یا درمان‌های خاصی را نیز تجویز کند که شامل موارد زیر است:

  • فیناستراید (پروپشیا) . فیناستراید می‌تواند در کاهش سرعت ریزش موی مردان و تحریک رشد موی جدید استفاده شود.
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر) . اسپیرونولاکتون می‌تواند در کاهش سرعت ریزش مو و بهبود پرپشتی مو در زنان استفاده شود.
  • تزریق کورتیکواستروئید . تزریق داروهای کورتیکواستروئید به قسمت‌هایی که موها در حال کچل شدن یا کاهش پرپشتی هستند نیز می‌تواند برای درمان انواعی از ریزش مو، نظیر آلوپسی آره آتا مناسب باشد.
  • کاشت مو . در حین کاشت مو، یک متخصص پوست و مو یا جراح زیبایی، موها را از یک قسمت از سر شما برمی‌دارد و آن را در قسمت‌هایی که در آن کچلی صورت گرفته است می‌کارد.

کارهایی که در خانه می‌توانید انجام دهید

راه‌هایی هم هستند که برای درمان ریزش مو می‌توانید در خانه انجام دهید. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هرگونه درمان یا مکمل خانگی، با دکتر خود صحبت کنید.

تغییر در سبک زندگی

بعضی از شیوه‌های اصلاح و رسیدگی به موها می‌توانند منجر به ریزش مو شود. از هر گونه رفتار خشن با موهای خود که شامل موارد زیر می‌شود، جلوگیری کنید:

  • کشیدن مو‌هایتان هنگام شانه کردن آنها با برس مو یا شانه
  • بستن موهایتان به حالت‌هایی که باعث کشیدگی مو می‌شود، نظیر دُم‌ اسبی ، اکستنشن مو و موهای محکم بافته شده
  • استفاده از روش‌های درمانی که می‌توانند به مو آسیب برسانند، نظیر درمان با روغن داغ یا فر کردن دائم (فر شش ماهه)

ماینوکسیدیل (روگین)

ماینوکسیدیل دارویی است که می‌توان بدون نسخه خرید. هم مردان و هم زنان می‌توانند از آن برای کمک به رویش مجدد موها یا کاهش سرعت ریزش مو استفاده کنند. شما می‌توانید ماینوکسیدیل را در داروخانه‌ها به صورت شامپو ، مایع یا فوم پیدا کنید.

دستگاه‌های مخصوص

ابزارهایی نظیر دستگاه میکرونیدلینگ و برس‌های لیزری یا کلاه‌های لیزری، برای درمان‌های خانگی ریزش مو در دسترس هستند. انجمن پوست و موی آمریکا بیان می‌کند که آزمایش‌های اولیه نتایج امیدبخشی را ارائه کرده‌اند، اما برای بررسی اثربخشی این روش‌ها تحقیقات بیشتری نیاز است.

درمان‌های جایگزین

درمان‌های جایگزین زیادی برای رفع ریزش مو پیدا شده‌اند. اگرچه بعضی از این روش‌ها دلگرم‌کننده به نظر می‌آیند، امّا تحقیقات بیشتر در خصوص اثربخشی آنها نیاز است. چندین مورد از این درمان‌های جایگزینِ رفع ریزش مو عبارتند از:

  • آمینواسیدها
  • ویتامین دی
  • روغن ماهی
  • آب پیاز
  • روغن زرماری
  • نخل‌ اره‌ای

بهترین ایده ممکن این است که همیشه قبل از امتحان هر نوع مکملی با دکتر خود صحبت کنید. امکان دارد برخی از این مکمل‌ها، با داروهایی که ممکن است استفاده کنید، سازگار نباشد.


چه زمانی در رابطه با مشکل ریزش موی خود به دکتر مراجعه کنید

اگر نگران ریزش موهای خود هستید، قرار ملاقاتی با دکتر خود تنظیم کنید.

نشانه‌هایی وجود دارند که نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی زمینه‌‌ای هستند که باعث ریزش مو می‌شوند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. به ملاقات دکتر خود بروید، اگر ریزش مویی را تجربه می‌کنید که:

  • به صورت ناگهانی رخ می‌دهد
  • باعث از جا در آمدن مو به صورت توده‌ای می‌شود
  • باعث کچلی ناحیه‌ای می‌شود
  • همراه با خارش پوست سر یا خشکی آن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.