چندین راه و نکته برای رفع الکتریسیته ساکن مو

رفع الکتریسیته ساکن از مو

زمان تخمین زده شده مطالعه: ۵ دقیقه

درود بر شما به وبسایت طاهری پلاست خوش آمدید، در این مقاله میخواهیم چندین راه و نکته برای رفع الکتریسیته ساکن مو بپردازیم، با ما همراه باشید.

طاهری پلاست با افتخار در زمینه تولید و فروش عمده برس مو فعالیت می نماید و یکی از شرکت های پیشرو در ایران می باشد. برای خرید عمده برس مو لطفا با ما تماس بگیرید و یا از لینک «سفارش عمده برس مو» برای ثبت سفارش استفاده نمایید.

مقدمه

الکتریسیته ساکن مو به معنای واقعی کلمه باعث سیخ شدن موهای شما می‌شود. زمانی که موهای شما دارای بار الکتریکی می‌شوند، باعث می‌شوند تا موهای صاف شما بر روی انتهای خود صاف بایستند یا به حالت پرواز در بیایند.

موهای ایستا هیچ وقت مُد نبوده‌اند و احتمالاً هیچ وقت هم نخواهند بود. پس برای خلاص شدن از این موهایِ ایستایِ آزاردهنده چه کاری از دستتان بر می‌آید؟ این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهد و همچنین نکاتی را به شما پیشنهاد می‌کند تا از ایجاد الکتریسیته ساکن در موهایتان جلوگیری کنید.


الکتریسیته ساکن چیست؟

شاید یادتان بیاید وقتی بچّه بودید، با آهنربا بازی می‌کردید و یاد گرفتید که هر آهنربا یک قطب مثبت و یک قطب منفی دارد. یادتان می‌آید که قطب‌های منفی همدیگر را دفع می‌کنند و قطب‌های مثبت هم همین کار را می‌کنند، اما اگر قطب مثبت را به منفی نزدیک کنید، آنها به هم می‌چسبند.

الکتریسیته ساکن در نتیجه عدم تعادل بین بارهای بسیار مثبت یا بسیار منفی در یک شی یا روی آن شی به وجود می‌آید. این بارهای الکتریکی باید به هر طریقی که شده، از آن شی خارج شوند‌. یک راه خروج آن، می‌تواند به شکل احساس شوکِ فیزیکی باشد.

اینجا مثالی درباره شکل‌گیری الکتریسیته ساکن را مشاهده می‌کنید: شما در حال قدم زدن روی یک فرش هستید. هرچند که خودتان نمی‌توانید ببینید، امّا کفش و بدن شما در حال ایجاد الکترون‌های اضافی یا بار منفی هستند. وقتی شما سطح دیگری را لمس کنید، سطحی مثل بدن یک حیوان خانگی یا دستگیره‌ در، بارهای الکتریکی اضافی خودشان را به شکل الکتریسیته ساکن آزاد می‌کنند.


چه چیزی باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در موهایتان می‌شود؟

موهای شما نیز همانند دیگر بخش‌های بدنتان می‌توانند بارِ الکتریکی ایجاد کنند.

برای مثال، اگر شما کلاهی به سر بگذارید، الکترون‌ها می‌توانند بر روی این کلاه به وجود بیایند. وقتی که این کلاه را از سرتان برمی‌دارید، این الکترون‌های منفی همراه با کلاه شما برداشته می‌شود و باعث می‌شوند موهایتان به شدّت دچار بار مثبت شود. در نتیجه موی شما بلند می‌شود، چرا که موهای دارای بار مثبت شما، همانند آهنرباهای کوچک، یکدیگر را دفع می‌کنند.

به عنوان یک قانون کلّی، مویِ شما دارای بار الکتریکی منفی هستند. داروسازهای سازنده محصولات زیبایی راهی پیدا کرده‌اند که از طریق ساختن محصولات مویِ دارای بار الکتریکی مثبت، با این الکتریسیته ساکن مو مقابله کنند. در نتیجه این محصولات و موهای شما می‌توانند همدیگر را خنثی کنند تا ظاهری آراسته به موی شما بدهند.


چگونه از شر آن خلاص شوید

خلاص شدن از الکتریسیته ساکن مو کار زیادی نمی‌خواهد. احتمالاً برخی از راه‌حل‌های زیر را همین الان هم در منزل خود دارید.

نکاتی برای خلاص شدن از الکتریسیته ساکن مو

  • یک نرم‌کننده پارچه را به آرامی بر روی موهای خود بکشید. همچنین می‌توانید آن را روی برس مو یا بالش خود نیز قبل از خوابیدن بکشید تا از الکتریسیته ساکن مو خلاص شوید.
  • اسپری مو یا یک نرم‌کننده سبکِ بدون نیاز به آبکشی را به موهای خود بزنید. این کار می‌تواند به مرطوب کردن تارهای مو و کاهشِ سیخ شدن آنها کمک کند.
  • مرطوب‌کننده صورت را به موهای ایستا بزنید. این مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند به چرب کردن موهای شما کمک کند و در عین حال بار الکتریکی مثبت به آنها اضافه کنند. محصولات مرطوب‌کننده معمولاً به کاهش الکتریسیته ساکن مو کمک می‌کنند و همزمان از موهای شما محافظت می‌کنند و شکستگی آنها را به حداقل می‌رسانند.
  • کمی آب بر روی نوک انگشتان خود بریزید. سپس به آرامی بر روی موهایتان دست بکشید. این کار تعادل بین بارهای الکتریکی مثبت و منفی را بر می‌گرداند.
  • از یک محافظ الکتریسیته ساکن ، مثل همان‌هایی که در لباس‌های خود استفاده می‌کنید، کمک بگیرید. آن را بر روی برس خود بپاشید و سپس موهای ایستا را شانه کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا محصولات مقابله‌کننده با الکتریسیته ساکن را به قسمت‌هایی‌ از موی خود بزنید که به آن نیاز دارند، نه تمام موهای خود.

راهی برای جلوگیری از ایجاد موهای ایستا وجود دارد؟

کلید جلوگیری از الکتریسیته ساکن مو، استفاده از محصولات مراقبت از مویی است که به اضافه کردن بار الکتریکی مثبت به موی شما کمک می‌کنند. در بسیاری از موارد، این محصولات آمینواسید‌ها را در خود جای داده‌اند، آمینو‌اسیدهایی که پروتیین‌هایی دارای بار مثبت هستند.

اضافه کردن آمینواسید‌های دارایِ بار الکتریکی مثبت به موهای دارایِ بار الکتریکی منفیِ شما می‌تواند به جلوگیری از ایستا شدن موهایتان کمک کند.

موارد زیر نیز می‌توانند به پیشگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن موی شما کمک کنند:

  • از نرم‌کننده‌های آبرسان استفاده کنید تا خشکی موهایتان را کم کنید. موی خشک بیشتر مستعد ایستا شدن است. دنبال نرم‌کننده‌هایی بگردید که شامل روغن‌هایی هستند که رطوبت را نگه می‌دارند.
  • از یک برس موی فلزی استفاده کنید. این نوع از برس‌ها الکتریسیته را هدایت می‌کنند، که به انتقال ذرّات الکتریکی از موی شما به برس کمک می‌کنند. از آنجا که برس‌های پلاستیکی نمی‌توانند الکتریسیته را هدایت کنند، در واقع این نوع برس‌ها خود به افزایش الکتریسیته ساکن در موها دامن می‌زنند.
  • با سشوارهای یونی موهایتان را خشک کنید. چون مولکول‌های آب داری بار مثبت هستند، دانشمندان فکر می‌کنند سشوارهایی که یون‌های منفی ایجاد می‌کنند، به کاهش اندازه ذرّات آب و نرم کردن موها کمک می‌کنند.
  • کلاه‌هایی را انتخاب کنید که دارای الیاف طبیعی هستند. کلاه‌ها، سربندها و روسری‌هایی را انتخاب کنید که از جنس کتان ، ابریشم یا پشم هستند. این نوع الیاف در مقایسه با الیاف مصنوعی بار الکتریکی کمتری را نگه می‌دارند. همچنین سعی کنید از استفاده از نایلون و پلی‌استر اجتناب کنید، چرا که این الیاف احتمالاً باعث ایجاد الکتریسیته ساکن مو می‌شوند.
  • از یک‌ روش نرم‌کنندگی عمیق استفاده کنید. استفاده هفتگی از یک ماسک موی نارگیل یا ماسک موی آووکادو می‌تواند موهای شما را مرطوب نگه دارد.

سخن آخر

داشتن مویی که سرشار از الکتریسیته ساکن است می‌تواند آزاردهنده و نا امیدکننده باشد. امّا برای خلاص شدن از موهای ایستا و مرتّب کردن آنها راه‌هایی وجود دارد.

بسیاری از محصولات مرطوب‌کننده می‌توانند به کاهش الکتریسیته ساکن مو، و در عین حال محافظت از موهای شما و به حداقل رساندن شکستگی آنها کمک کنند. در شرایط اضطراری، محصولات طرّاحی شده برای رفع الکتریسیته ساکن از لباس‌ها نیز می‌توانند در رفع این الکتریسیته از موهای شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.